[ GASTBLOG ] Sinds het in het najaar behoorlijk kouder is geworden start mijn auto ineens enorm slecht. Uiteindelijk lukt het om hem aan de praat te krijgen maar dit gaat niet snel en gaat gepaard met veel witte rook. Niet bepaald ‘starten en gaan’. Ik beschrijf hieronder een mogelijke oplossing voor het probleem ‘auto start slecht bij koud weer’. Het is een mogelijke oplossing voor een irritant probleem welke je gemakkelijk zelf kunt onderzoeken en oplossen. Start jouw auto ook slecht bij koud weer? Lees dan snel verder.
De auto in kwestie
Hoewel het hier een BMW 120d N47 4 cilinder diesel motor uit 2008 betreft, is het goed om te vermelden dat onderstaande oplossing voor veel meer BMW modellen kan gelden. Het blok is namelijk ook gebruikt in de 1-serie, de 3-serie maar ook in de 5-serie. Tevens is het verhaal toepasbaar op de N57 diesel blokken van BMW, dit is namelijk een blok met 2 cilinders extra (6 in lijn) maar in principe hetzelfde blok als de N47 4 cilinder.
Foutopsporing
Als het op auto´s aan komt ga ik altijd zelf op onderzoek uit. Zo heb ik redelijk wat kennis vergaart over de techniek van auto´s. Over het algemeen is het vooral logisch nadenken om bij de oorzaak en een oplossing uit te komen. Zo ook nu.
Zoals gezegd, de auto start slecht bij koud weer. Mijn eerste ingeving; de gloeibougies. Deze waren meer dan 200.000km oud en vervangen kon zeker geen kwaad. Dit dus ook gedaan maar helaas, het probleem bleef bestaan.
Ook de aansturing van de gloeibougies (het gloeirelais) heb ik vervangen. Helaas ook zonder resultaat.
Met behulp van uitleesapparatuur van Delphi (gekocht via AliExpress, ca. €30,=) kan ik ook de foutcodes van de auto uitlezen op een laptop. Er is allerlei simpel uitleesapparatuur verkrijgbaar voor niet al teveel geld en een must voor de ’thuisautoklusser’. Dit scheelt je ritjes van en naar de garage (als de auto nog wil rijden natuurlijk). Middels de uitleesapparatuur kwam ik erachter dat de brandstofverwarming, welke op het brandstoffilter zit, een foutmelding gaf. Deze brandstofverwarming, inclusief het brandstoffilter, heb ik ook vervangen. Helaas was ook dit niet de oplossing.
Voorgloeien
Wat mij pas op een later moment opviel is dat de auto eigenlijk niet voorgloeide tijdens het starten. De nieuwere diesel auto’s doen dit over het algemeen niet meer, maar op de koudere dagen nog wel. Het voorgloeilampje had ik dan ook nog nooit gezien maar deze blijkt er dus ook niet in te zitten. Ik heb de auto in augustus 2020 gekocht en dan is voorgloeien dus nog niet nodig. Starten met warme motor was nooit een probleem, het moest dus wel met de temperatuur te maken hebben. Wat mij ook al was opgevallen; de koelventilator draaide vaak, te vaak naar mijn idee.
Sensoren
Door nog eens logisch na te denken kwam ik uit de bij sensoren. Moderne auto’s zitten vol met sensoren. Die sensoren kunnen jouw voorzien van waardevolle informatie. Zo kwam ik op het idee om de koelvloeistof temperatuur eens uit te lezen middels de uitleesapparatuur.
Na een lange auto rit bleek de temperatuur van de koelvloeistof 120 graden te zijn; veel te warm natuurlijk. Er was ook niets dat er op duidde dat de motor bijna zou gaan koken. Ook viel op dat de koelventilator weer overuren aan het maken was. Zou de sensor wellicht een verkeerde waarde afgeven aan de Electronic Control Unit (de ECU)?
Auto start slecht bij koud weer door kapotte sensor
De volgende ochtend heb ik (met een koude motor) de temperatuur van de koelvloeistof nogmaals gemeten, en wat schetste mijn verbazing? De temperatuur van de koelvloeistof bleek zo’n 100 graden te zijn en dat kan natuurlijk niet! We hebben de oorzaak van het probleem dus te pakken; een kapotte koelvloeistof temperatuur sensor.
De achterliggende gedachte is dat de Electronic Contol Unit van de auto denkt dat de motor warm is (en dat is dus niet zo) en gaat daardoor niet de koude-start procedure in, maar die van een warm blok. Kortom; hij gaat dus niet voorgloeien terwijl dit wel moet. Er wordt minder diesel ingespoten en de koelventilator is bijna altijd aan omdat de ECU denkt dat de motor wél warm is, terwijl dat dus helemaal niet zo is.
Online een nieuwe koelvloeistof temperatuur sensor besteld bij een BMW specialist. Totale kosten inclusief thuisbezorging ca. € 30,=
Auto start slecht bij koud weer, vervangen koelvloeistof temperatuur sensor
Benodigde tijd: 1 uur
Mogelijk heb jij ook te maken met een kapotte koelvloeistof temperatuur sensor. Waar vindt je die sensor? In onderstaand stappenplan zoeken we de sensor op en gaan we hem vervangen.
- Motorkap ontgrendelen en openen
Zorg er voor dat je de motorkap ontgrendeld en open deze zodat je goed bij het blok kunt.
- Demonteer afdekkap motorblok
Demonteer nu voorzichtig de afdek kap welke over het motorblok is geplaatst
- Locatie van de koelvloeistof temperatuur sensor
De sensor bevindt zich aan de voorkant, bovenin het blok.
- Koelvloeistof sensor ontgrendelen
Om de sensor los te koppelen moet er eerst een kunststof vergrendeling worden verschoven.
- Verwijderen koelvloeistof temperatuur sensor
Middels een lange dop 18 (want de hele sensor moet er in passen) kun je nu de sensor verwijderen. De sensor ziet niet heel vast want hij is van kunststof en dicht af middels twee rubberen ringen. Met een platte tang kun je de sensor ook verwijderen door voorzichtig tegen de klok in te draaien. Let er bij het vastdraaien dus wel op dat je de sensor niet te strak vast zet. Vast = vast.
- Verwijder vuil
Als de sensor verwijderd is dan kun je om de opening voorzichtig vuil verwijderen. Ook kun je eventueel aanwezige aanslag (waar de sensor tegenaan komt) schoonmaken. Let op dat er geen vuil in de opening valt. Ik heb hiervoor wattenstaafjes en een papieren doek gebuikt.
- Nieuwe sensor plaatsen
Nieuwe sensor met de hand indraaien en met platte tang vast draaien of een lange dop 18 (sensor zit diep dus op den duur kun je er met de hand niet meer goed bij). Vast is vast! Dus niet heel stevig aandraaien! Nogmaals de dubbele rubberen afdichting werkt prima.
- Koelvloeistof sensor weer vastklikken / vergrendelen
Zorg er nu voor dat de stekker weer goed vast klikt / vast komt te zitten aan de sensor en vergrendel deze.
- Plaats motor afdek kap terug
De klus is bijna klaar maar niet voordat de afdekkap weer terug is geplaatst over het motorblok. Monteer, ook deze, weer goed vast.
Opnieuw uitmeten koelvloeistof temperatuur
Vervolgens heb ik de koelvloeistoftemperatuur weer uitgemeten en deze bleek 10 graden te zijn, ongeveer hetzelfde als de omgevingstemperatuur. Een koude start ging vervolgens ook proleemloos en het display liet ook heel even het voorgloei teken zien. Nette start, motor sloeg snel aan en geen witte rook meer.
Bij slecht starten is het dus goed om eerst de temperatuur van de koelvloeistof uit te lezen voordat je je gaat richten op andere mogelijke oorzaken (gloeibougies, relais, etc.) Dit koste mij extra geld wat achteraf waarschijnlijk helemaal niet nodig was.
Hopelijk heeft iemand hier wat aan! Het is een vrij simpele doe het zelf klus waarbij uitleesapparatuur wel een must is!